'Scenes and Squares' can be seen in person. Please make an appointment in advance.
Heske de Vries laat zich in haar schilderijen en tekeningen verwonderen door schijnbaar onbeduidende voorwerpen en alledaagse gebeurtenissen. Een straatgezicht vol zonlicht, een diffuus landschap, een verlaten interieur of een bord met kersen met een vrouwenhand zijn aanleiding tot het schilderen van veelal kleine, intieme werken waar voor de kijker veel in te ontdekken valt.
Er is met aandacht geschilderd, het onderwerp en de uitwerking zijn doorvoeld. De ruimte is genuanceerd weergegeven en het kleurenpalet is subtiel en met precisie gekozen. Het zijn – volgens De Vries – metaforen voor kwetsbaarheid, verstilling, eenzaamheid en schoonheid.
Heske: ‘Ik werk vrij snel, het moet meteen goed zijn, de juiste draai moet gemaakt worden, anders begin ik opnieuw. Net zolang tot ik gevonden heb, waar ik naar zocht: het wonderlijke en kwetsbare van de alledaagse dingen om ons heen.
Een dikke, platte kwast waarmee ik de verf over het doek laat vloeien. En een dunne, puntige kwast om het onderwerp naar voren te laten komen, helpen mij om daar zo dicht mogelijk bij te komen.’
Bepaalde onderwerpen vragen een diepere gelaagdheid en huid, zoals de oesters, schelpen en bloemen. Andere onderwerpen zoals haar prachtige lichte en weidse pleinen met voortbewegende mensenstipjes, schildert ze ijl, gewichtloos en leeg, waardoor ze escapistisch worden. Het kunnen allerlei werkelijkheden zijn; je kunt er zelf één kiezen, waar je je als kijker het prettigst bij voelt.
(met dank aan Jona van Zetten voor enkele tekstfragmenten)
In her paintings and drawings, Heske de Vries is amazed by seemingly insignificant objects and everyday events. A street view full of sunlight, a diffuse landscape, an abandoned interior or a plate with cherries with a woman's hand lead to the painting of mostly small, intimate works in which the viewer can discover a lot.
It has been painted with attention, the subject and the effect have been felt through. Space has been displayed in a nuanced way and the color palette is subtle and chosen with precision. They are - according to De Vries - metaphors for vulnerability, tranquility, loneliness and beauty.
Heske: "I work rather quickly, it has to be good right away, the right turn has to be made, otherwise I will start again. Just as long until I have found what I was looking for: the wonderful, vulnerable of the everyday things around us.
A thick, flat brush with which I let the paint flow over the canvas. And a thin, pointed brush to bring out the subject helps me get as close as possible to there."
Certain subjects require a deeper layering and skin, such as the oysters, shells and flowers. She paints other subjects, such as her beautiful light and wide squares with moving dots of people, thin, weightless and empty, making them escapist. They can be all kinds of realities; you can choose one that you feel most comfortable with as a viewer.
(with thanks to Jona van Zetten for some text fragments)